Insuresec har bett Försäkringsförmedlingsmarknadens Disciplinnämnd att uttala sig om ett antal frågor rörande dokumentation av försäkringsförmedling. Tanken är att ställningstagandet ska göra det tydligare vad god försäkringsförmedlingssed innebär i vissa situationer.
Nämndens uttalande gör det tydligt hur dokumentationen ska utformas i olika situationer, när förmedlaren träffar en ny kund såväl som när förmedlaren träffar en kund som är känd för förmedlaren, säger Jan Fritsch, vd för Insuresec, i en kommentar.
Det som nämnden tagit upp är på vilket sätt uppgifter om kunden ska anpassas efter hur komplicerat det aktuella försäkringsavtalet är, när en omfattande kartläggning inte behöver genomföras, vilka krav god försäkringsförmedlingssed ställer på dokumentationens utformning och omfattning samt om det är möjligt att använda sig av standardiserade lösningar, som standardblanketter eller standardiserade digitala system för dokumentationen.
Nämnden slår fast att dokumentationen ska visa varför produkten bedöms lämplig utifrån kundens förutsättningar och behov, att dokumentationen ska innehålla uppgifter om kundens riskvilja och produktens riskinnehåll. Dokumentationen ska även innehålla tydlig information om både kostnader för kunden och förmedlarens ersättning. Slutligen konstaterar nämnden att om förmedlaren väljer att använda standardiserade dokumentationslösningar ska dessa ha regler för hur och när de ska användas och förmedlaren ska känna till när standardiserad dokumentation inte är lämplig.
Nämndens uttalande är bindande för alla förmedlare som registrerat sig i Insuresecs register.