Nästa vecka börjar Pensionsmyndigheten sina årliga utskick av de orangea kuverten. Innehållet är i stort sett detsamma som förra året. Och precis som i fjol fokuserar man på att berätta för mottagarna att det orange kuvertet inte innehåller information om hela pensionen.
I kuvertet får alla en egen kod för att logga in på Minpension.se där de kan se hela pensionen, inklusive tjänstepensionen.
- Vi har märkt att folk tyckte att det var jobbigt att logga in med e-legitimation. Vi skickade ut 4,6 miljoner kuvert förra året och vi märkte att det fanns en efterfrågan på att kunna göra det enklare, säger Sten Eriksson, kommunikationschef på Pensionsmyndigheten.
Men utfallet av förra årets drive var inte lysande. Under utskickstiden, februari till april, registrerade sig drygt 138 000 personer på Minpension.se. 54 000 fler än samma period året före, då man inte gjorde någon reklam för Minpension.se i kuvertet. Däremot var aktiviteten bland redan registrerade användare hög. Under perioden gjorde de 2,3 miljoner registrerade användarna 1,9 miljoner prognoser.
- Vi hade trott att vi skulle fått fler som registrerade sig efter förra årets utskick. Men det har gått rätt segt, säger Sten Eriksson.
Ett annat problem man har är att så många som en tredjedel av de som får orange kuvertet tror att det innehåller information om all pension.
- Det är lite otäckt att det är så många tror att de får hela informationen i det orange kuvertet, säger Sten Eriksson.
Precis som förra året kommer man att köra igång en informationskampanj med reklam på tv och webb i samband med att kuverten börjar skickas ut. Nytt för i år är att man också genomför en turné med pensionsinformation på 20 olika orter runt om i landet.
Nyligen antog Pensionsmyndigheten en ny strategi för sin kommunikation. Målet är att stärka pensionärer och pensionssparares självförtroende i pensionsfrågor.
- Vi ska stärka oberoendet och ge vägledning. Samtidigt vill vi stärka spararnas självförtroende, för de absolut flesta gör rätt, säger Sten Eriksson.
Därför inriktar man sig nu på att hamra in budskapet att det viktiga är att arbeta, betala skatt och ha tjänstepension. Utöver detta har man sedan valt ut ett antal grupper som man anser har särskilda behov av mer stöd och information.
De prioriterade grupperna är egenföretagare, småbarnsföräldrar, de med annat språk än svenska, personer utan tjänstepension och de som planerar sin pension.