Idag lanserar Konsumentverket webbplatsen Hallå Konsument!, www.hallakonsument.se. Webbplatsen är framtagen i samarbete med ett antal myndigheter, däribland Pensionsmyndigheten, för att ge konsumenter enkel och tydlig rådgivning. Bland annat finns det en avdelning för pensionssparande.
På sidan kan man läsa om hur pensionssystemet fungerar, hur man gör för att själv gå i pension och en hel del annat.
Många myndigheter hanterar konsumentfrågor men utan tillräcklig samordning, och information kring hur man som konsument kan agera hållbart har ofta lyst med sin frånvaro. Att som konsument ha koll på vart frågor ska ställas har inte varit lätt. Följden har bland annat blivit att Konsumentverket varje år kontaktas av cirka 80 000 konsumenter som inte vet vart de ska vända sig. Eftersom det inte har ingått i Konsumentverkets uppdrag att ge vägledning till enskilda konsumenter har många aldrig fått den hjälp de behövt, skriver Per Bolund, finansmarknads- och konsumentminister, och Gunnar Larsson, generaldirektör på Konsumentverket, i en debattartikel på SvD Brännpunkt.