NYHETSARKIVET
21 apr 2015 12:08
Varför är det så många flyttar som inte blir av?
I PVAB:s statistik från i går visade det sig att det bara är hälften av förfrågningarna som börjar behandlas i flyttprocessen. I statistiken från PVAB var det 18 365 förfrågningar om flytt men mer än hälften av dessa, 9 387 st, har markerats med ”avbrutna – frågan förfallen”.

Det mönstret återfinns inte i den statistik som Skandikon lämnat. Av 4 375 påbörjade flyttar är andelen som inte åker in i processen drygt 30 procent. De olika valcentralerna redovisar på lite olika sätt men det är tydligt att flyttbromsen tar bättre på PVAB än vad den gör på Skandikon.

- Kunden initierar en förfrågan. När svar har lämnats från bolagen har kunden 14 dagar på sig att fullfölja med en flyttbegäran. Om kunden inte gör nästa steg i processen förfaller förfrågan. Orsaken kan vara att kunden inte vill flytta, glömmer bort att fullfölja eller liknande orsak, säger Ann Tapper, strateg på Pensionsvalet, till Pensionsnyheterna.

Hon säger vidare att Pensionsvalets process är helt automatiserad, när det gäller de tusentals flyttförfrågningar man får in.

- Rent praktiskt så flödar tusentals meddelanden mellan Pensionsvalet, bolagen och Skandikon. Exempelvis kan en initierad förfrågan från en kund resultera i frågemeddelande till 24 mottagare som svarar, om processen fortlöper fortgår meddelandehantering med aktuella bolag tills processen är slutförd och kapitalet flyttat, säger hon.

PN: I dag har vi statistik från Skandikons valcentral med likartat resultat. Skillnaden är att där ser det ut som att fler av de begärda flyttarna faktiskt genomförs. Beror det på att ni kan samarbeta med PVAB men har svårare att göra det med Skandikon? Eller finns det någon annan förklaring?

- Här tror jag att volymen spelar roll, PV:s volym resulterar i ett mycket större antal kunder som "prövar" hur en sammanställning kan se ut. Effekten har nog också blivit mer tydlig för PV i de fall där bolagen har haft problem, eller att vi på PV har haft problem med meddelandehanteringen och kunderna har behövt starta om sina ansökningar, säger Ann Tapper.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907