NYHETSARKIVET
1 jun 2015 12:02
Varannan svensk förstår inte sin pensions- och försäkringsinformation
Runt hälften av alla svenskar har svårt att förstå information från banker, försäkrings- och pensionsbolag, elleverantörer och teleoperatörer, vilket skapar både stress och otrygghet. Få tar dessutom egna initiativ för att förstå vad informationen innebär om de är osäkra. Det visar en färsk Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av försäkringsbolaget Bliwa.

”Alldeles för många svenskar fattar i dag viktiga beslut för sin trygghet och ekonomi baserat på underlag som de knappt förstår. I vardagspusslet lägger man breven på hög och fokuserar i stället på allt annat som händer just nu; matlagning, tvätt, fritidsaktiviteter och läxor med barnen. Men att exempelvis vara felförsäkrad kan få förödande konsekvenser”, säger Johan Gunnarson, vice vd på Bliwa, i en pressrelease från bolaget.

Enligt Sifo-undersökningen tycker drygt hälften av svenskarna att information om pension och försäkring är svår att förstå. Pensions- och försäkringsinformation orsakar stress hos flest. Hälften av svenskarna upplever att de blir stressade av pensionsinformation och nästan lika många - fyra av tio – blir stressade av försäkringsinformation.

”Vi måste ta oss en rejäl funderare på hur vi kommunicerar och vad vi kan göra för att bli mer begripliga. Som det ser ut nu lovar vår bransch trygghet men levererar i själva verket ytterligare ångest. Det är inte ok. Att folk ska förstå informationen de får och vilka valmöjligheter de har borde vara en central fråga för alla de undersökta branscherna”, säger Johan Gunnarson.

Undersökningen har genomförts av Sifo på uppdrag av försäkringsbolaget Bliwa, som en riksrepresentativ webbundersökning bland allmänheten, 18 år eller äldre. 1 000 intervjuer har genomförts under perioden 17-24 mars 2015.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907