Östersunds kommun kan redan till sommaren komma att gå ut i upphandling för att finna en försäkringsgivare för att försäkra drygt en fjärdedel av kommunens upparbetade PFA-skuld, omkring 400 miljoner kr inklusive löneskatt.
- Tanken är att vi ska hitta en försäkringsgivare som kan ta 400 miljoner kr på ett bräde, säger Sven-Ove Nilsson, finanschef i Östersunds kommun till Pensionsnyheterna.
Beslutet om att försäkra bort delar av den gamla pensionsskulden, som totalt uppgår till 1,5 miljarder kr, togs redan i mars men har föregåtts av interna utredningar under drygt ett år.
- Vi har planerat för det här ekonomiskt sedan 2003 och sparat i balansräkningen. Och om man har en god ekonomisk hushållning går det att få ihop, säger Sven-Ove Nilsson.
Östersunds kommun har gått igenom de olika tryggandeformerna som står till buds och fastnat för att välja försäkringsalternativet. Målet är att kostnaderna för utbetalning från ansvarsförbindelsen i fast penningvärde genom försäkringslösningen inte någonsin ska överstiga dagens nivå 44, miljoner kronor. Därmed skulle vi uppnå politikernas viljeinriktning, nämligen att få bort pensionsfrågan från de årliga budgetprioriteringarna.
- Vi har övervägt både balansräkningen och stiftelse. När det gäller stiftelser har vi ansett att det kommer att skapa mer jobb, även om man upphandlar tjänsten. Vi har ju inte förvaltningskompetens för att bedöma allokeringen och det är ju det viktigaste, säger Sven-Ove Nilsson.
Han tillägger att även om stiftelsen ger stora möjligheter att placera fritt så kommer man ändå inte att kunna ha mer pengar i aktier än 50 procent av riskskäl, vilket gör att det inte blir så stor skillnad i förhållande till försäkringsbolagens placeringar.
Östersund har gjort utredningen om pensionstryggande internt men inför upphandlingen av livbolag som kan försäkra åtagandet har man efter upphandling beslutat att ge Söderberg & Partners uppdraget att bistå med livbolagsupphandlingen.