Apropå Pensionsnyheternas rapportering om allt för höga pensionsavgifter inom ITP systemet, säger Collectum idag att parterna måste bli bättre på att informera tjänstemännen. Samtidigt menar PTK att man håller hög nivå i sitt informationsarbete.
Parterna får varje år tillgång till miljontals kronor att använda för information om ITP-systemet och nyttan i att aktivera sig. Och bara 2014 spenderade PTK nästan 80 miljoner kronor på sitt informationsarbete.
Jonas Mellqvist, kommunikationschef på PTK, säger till Pensionsnyheterna att man fått positiv respons i informationsmöten med de anställda och via blanketter frågan är bara vad en femma på teoriprovet är värt när praktiken speglar något helt annat.
Det är möjligt att ett mer individanpassat system, genom att få del av Collectums kontaktinformation, skulle få fler att faktiskt ta steget att byta sitt sparande till billigare och mer gynnsamma fonder. Detta skulle absolut kunna vara något för oss att titta på, men vi behöver ta det med Collectum först, säger Jonas Mellqvist i ett samtal med Pensionsnyheterna.
Pensionsvärlden har och har alltid haft en stor utmaning i att aktivera folk i sin egen framtid. Men tror man på att det kan bli bättre än att, som visades i Collectums utredning, 7,1 miljarder försvinner i för höga avgifter så är det också en idé att fortsätta förändringsarbetet.
Det finns ju en stor resurs i landets försäkringsförmedlare. Om man skulle välja att arvodera dem på lämpligt sätt skulle de säkert kunna tänka sig att hjälpa till med flyttar även inom Collectumsystemet. Och om 7,1 miljarder kr försvinner i för höga avgifter kanske man - i kundledet - skulle kunna räkna hem en satsning på att bjuda in dem.