I förra veckan släpptes en rapport om förvaltningstjänster för premiepensionen. Den visade bland annat att klagomålen till Pensionsmyndigheten har fördubblats mellan 2013 och 2014, enligt ett pressmeddelande från Pensionsmyndigheten.
Det är kunder som hört av sig och upplever marknadsföringsmetoderna som vilseledande, påträngande och aggressiva.
Jag har lyssnat på inspelade samtal där jag häpnar över hur försäljningen går till. Jag har läst väldigt många anteckningar från vår kundservice där kunden har berättat vilka som har ringt, vid vilken tid, hur och om vad säljaren har pratat. Även dessa samtal vittnar om aggressiva säljare som säger vad som helst för att sälja, många gånger rena lögner. Fulsäljarna är inte bra för branschen som faktiskt sköter sig och det är inte bra för oss på Pensionsmyndigheten, eftersom flera säljare felaktigt påstår att de ringer från oss eller att de har ett samarbete med oss, skriver Monica Petersson, pensionsexpert på Pensionsmyndigheten, i en kommentar.