Storebrand Q3, bra försäljning men garantiprodukterna är kostsamma
Idag kom Norska Storebrand, som äger SPP, ut med sin delårsrapport för tredje kvartalet. Från den positiva sidan noteras att premieintäkterna för det icke-garanterade sparandet ökade och landade på 640 MNOK (581) jämfört med samma kvartal 2014.
Resultatet före avkastningsdelning har fallit under hela året och landade på 357 MNOK (535). På sista raden faller resultatet till 96 MNOK, en kraftig minskning jämfört med tredje kvartalet 2014, (543).
Överskottsdelningen blev negativ, ägarna fick skjuta till 164 MNOK , räknat på koncernnivå. Anledningen till det förklaras av det låga ränteläget och den svaga utvecklingen på aktiemarknaderna.
Storebrand arbetar aktivt för att förmå kunderna att överge de garanterade produkterna till förmån för icke-garanterade. Totalt ligger det 263 miljarder NOK i garanterade produkter men det har minskat med en miljard kr sedan årsskiftet. I den takten tar det tid att komma ur de kostsamma garantiåtagandena.
Storebrand skriver att man strategiskt väljer att bygga upp buffertkapital i de garanterade portföljerna snarare än att hoppas på att ta mer risk och därmed få möjlighet till avkastningsdelning.
I svenska SPP värderar man de garanterade portföljerna till drygt 90 miljarder kr, en ökning med nästan 3 miljarder kr. Det förklaras av valutakursförsändringar, trenden är annars nedåtgående, skriver Storebrand.
I de svenska portföljerna med gamla garantier är det nu tung övervikt för obligationer i portföljen, en andel som ökat successivt. Vid utgången av kvartalet innehöll SPP:s portföljer 86 procent aktier, 6 procent alternativa investeringar och 8 procent aktier.
Premieintäkterna i SPP uppgick till 3 153 MNOK (2 483), en ökning med knappt 27 procent.
Solvensmarginalen i SPP har fallit under kvartalet och landade på 179 (188).