Pensionsmyndigheten har inkommit med sitt remissvar om nya regler för AP-fonderna, och ställer sig positiv till mycket i promemorian så som till förslaget om huvudmannaskap. Myndigheten är däremot mer tveksam till att omvandlingen av de fyra stora AP-fonderna till tre skulle leda till några större besparingar.
Pensionsmyndigheten står bakom förslaget om nytt huvudmannaskap för buffertkapitalet, men man anser dock att självständigheten bör tydliggöras i den vidare behandlingen.
Myndigheten ställer sig också bakom förslaget att huvudmannen ska sätta upp mål för förvaltningen, och utvärdera AP-fondsmyndighetens förmåga att nå dessa mål.
Man anser vidare att en referensportfölj kan bidra till möjligheterna att utvärdera AP-fondsmyndigheternas arbete, även om man anser att promemorian i mycket lämnar öppet hur utvärdering och resultatbedömning ska ske. Myndigheten framhåller dock risken för att referensportföljen ökar risken för likriktning mellan AP-fonderna.
Pensionsmyndigheten står bakom det ursprungliga förslaget i Buffertkapitalsutredningen, då man bedömer att huvudmannens mandat och självständighet var starkare i det tidigare förslaget än i det nuvarande.
I frågan att byta namn på Sjunde AP-fonden till Statens premiepensionsförvaltare ställer man sig positiv eftersom det tydliggör att det inte är en buffertfond och att fonden skiljer sig från de övriga AP-fonderna.
Pensionsmyndigheten står även bakom förslaget att Sjätte AP-fonden slås ihop med Andra AP-fonden, men är mer restriktiv till fördelarna med att göra fyra AP-fonder till tre.
Vi finner inte anledning att avstyrka förslaget om att bilda tre AP-fondsmyndigheter men anser att argumentationen kring vilka effektivitetsvinster som kan uppnås genom att minska antalet fonder från fyra till tre är otillräcklig i förslaget. Vi ifrågasätter därför om effektiviseringsvinsterna med detta är tillräckligt stora för att kompensera för de kostnader, risker och svårigheter som uppstår vid omställningen till den nya organisationen och anser att det bör övervägas att avstå från att avveckla någon av dessa fyra fonder. Ett sådant val motverkar inte de delar av förslaget som rör inrättandet av en huvudman, skriver Pensionsmyndigheten i sitt remissvar.