NYHETSARKIVET
7 dec 2015 12:14
Internetbanker toppar nöjdhetsindex i ny mätning
Statistik från SKI, Svenskt Kvalitetsindex, om lån och sparande för 2015 visar att kunder numera plockar russinen ur kakan mellan olika banker. För fem år sedan hade tre av tio kunder bankaffärer spridda mellan olika aktörer, idag är andelen fem av tio och numera i paritet med övriga Norden.

Utifrån ett nöjd-kund-perspektiv är vinnarna nischaktörerna som kontrasterar mediebilden av storbankerna, är digitalt snabbfotade och levererar enkla, transparenta tjänster som kunderna gillar.

Avanza tar sparandet in i en digital värld med en produktpalett som upplevs överlägsen övriga. SBAB driver utvecklingen för transparanta bolån och IKANO:s konsumtionslån har enligt kunderna de bästa och konkurrenskraftiga villkoren.

Majoriteten av Sveriges bankkunder gillar dock känslan av att ”samla din bankaffär och få 10 punkters rabatt på bolånet”. Problemet är att svenska fullservicebanker verkar glömt strategin för den andra hälften.

”Kunder är olika, men här har polletten inte riktigt trillat ner hos fullservicebankerna”, säger Johan Parmler, VD Svenskt Kvalitetsindex.

Intervjuerna har genomförts via telefon av EVRY. Urvalet är taget från PAR Konsument och PARAD. Totalt har 3390 intervjuer genomförts.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907