Konsumentverket, KO, har tagit emot anmälningar mot företaget Lundstedt Fond & Finans efter att företaget bland annat gett sken av att aktivt förvalta fonder åt konsumenter och att tjänsten är gratis. Företaget har på telefon påstått att fonden går bra, när utvecklingen i själva verket gått stadigt nedåt.
Lundstedt har informerat kunder att man förvaltar fonder, fast så inte är fallet. Man har även påstått att staten tar ut en särskild avgift för premiepensionen men som istället har gått tillbaka till företaget. Dessutom har säljare i samtal informerat om en utveckling i fonden som varit direkt felaktig. Företaget har även tagit ut en avgift från kund som inte svarat på bolagets avtalsförslag inom ett visst antal dagar - men nu förbjuder alltså KO företaget att fortsätta med sin vilseledande och direkt felaktiga information.
Konsumentombudsmannen, KO, ser mycket allvarligt på Lundstedt Fond & Finans överträdelser av marknadsföringslagen. Aktuella försäljningsmetoder riskerar att allvarligt skada förtroendet för telefonförsäljning samt för finansiella rådgivningstjänster i stort skriver KO i sitt uttalande.
KO har sammanlagt gett företaget sex förbuds- och informationspunkter där var och en är förknippat med ett vite om 750 000 kronor. Företaget har godkänt föreläggandet och det innebär att förbudet gäller på samma vis som ett beslut fattat av domstol. Vitet kan komma att dömas ut ifall företaget bryter mot föreläggandet.