Genom en ny inloggningstjänst kan Max Matthiessens kunder nu själva byta fonder genom att logga in på Max Matthiessens hemsida. Man behöver alltså inte som tidigare logga in på respektive försäkringsbolags hemsida för att göra en förändring.
Detta är ett i raden av exempel på hur fondbolagen allt mer släpper på de omständliga processerna som tidigare kopplats till fondbyten. Max Matthiessen har alltså fått de anslutna försäkringsbolagen att acceptera att bygga in- och utfarter i de respektive systemen för en gemensam standard. Därigenom möjliggör man för kunder att få tillgång till sina samtliga pensionssparanden - på en inloggning.
Tjänsten handlar dock än så länge bara om att byta fonder i olika tjänstepensions- eller privata försäkringar. Det går alltså inte att flytta försäkringar mellan bolagen.
Max Matthiessen är först i branschen med denna tjänst men liknande tjänster väntas i närtid från till exempel Söderberg & Partners.
- Våra kunder kan inte byta fonder själva genom våra system idag, men att välja fonder och teckna dessa elektroniskt utan fysiska blanketter har våra rådgivare kunnat göra under några år. Jag skulle säga att uppskattningsvis 1-2 procent av våra kunder hade använt sig av tjänsten att byta fonder själva, vi vet ju av erfarenhet att många är mycket passiva i sitt sparande. Men absolut, en fondbytartjänst som kunder kan använda själva är på gång även hos oss och de grundläggande tekniska bitarna har vi på plats redan nu, säger Walter Nunez, produktutvecklingschef på Söderberg & Partners, till Pensionsnyheterna.