Lobbyorgansiationen Insurance Europe gör tummen ner för utformningen av de nya informationsbladen KID:s, som ska lämnas till köpare av paketerade investeringsprodukter, så kallade PRIIPs, Packaged Retail Investment based investment products. KID är en förkortning för Key Information Document.
Förslaget om KID:s, som kommer från de Europeiska tillsynsmyndigheterna, ESA, kommer inte att kunna bidra till att konsumenterna får möjlighet att göra meningsfulla jämförelser av olika produkter, menar Insurance Europe.
Enligt organisationen kommer det bara att finnas tre eller fyra månader på att införa system som kan hantera de nya informationsbladen och det är otillräckligt med hänsyn till de ändringar i IT-system som de nya dokumenten kräver.
Insurance Europe anser vidare att den biometriska risken måste separeras för att göra jämförelser tydliga och William Vidonja, chef för marknadsuppträdande på organisationen säger så här, i vår översättning:
Försäkringsbaserade produkter erbjuder ytterligare förmåner och skydd till exempel garantier för ett visst investeringsresultat eller skydd mot biometriska risker. För att göra det möjligt för konsumenter att göra meningsfulla jämförelser måste därför dokumenten separera hela den biometriska riskkostnaden från kostnaden för investeringen.
Kort sagt vill man tydliggöra alla delar som kostar i ett försäkringskontrakt för att inte jämförelser med till exempel vanligt fondsparande ska halta. Organisationen kräver nu ett års ytterligare tid innan direktivet om PRIIP:s ska vara infört. Detta eftersom tidplanen annars blir för tajt.