Konsumentverket, KO, har granskat avtalsvillkor, försäkringsinformation och marknadsföring av kapitalförsäkringar - och riktar nu skarp kritik mot de 13 granskade bolagen.
Bland annat kritiserar man villkor som strider mot försäkringsavtalslagen. Här ger man exempel på villkor om att avtal måste sägas upp skriftligt fast det i försäkringsavtalslagen heter att avtal kan sägas upp både muntligt och skriftligt.
KO kritiserar även bolagens marknadsföring för brister när det gäller att informera om de risker som produkten medför, något som är ett krav vid marknadsföring av fonder och andra finansiella instrument. Verket är även kritiskt till de svåra begrepp och otydliga formuleringar som bolagen använder sig av vid informering av tjänsten.
Brister i förköpsinformation och avtalsvillkor finns hos alla bolag som har ingått i granskningen. Konsumentverket ser väldigt allvarligt på de brister som uppmärksammats och kommer med anledning av detta inleda tillsynsärenden mot alla de granskade bolagen, skriver KO i sin granskning.
Granskningen påbörjades i november av två huvudanledningar. Den ena är att K-försäkring lyfts fram allt mer på senare tid och inte minst i samband med att avdragsrätten på privat pensionssparande slopats. Den andra orsaken är att K-försäkring inte genomgått en djupare granskning under de senaste åren.
- Vi har riktat skarp kritik och väntar oss att bolagen kommer att svara på kritiken genom att ändra utformningen av sina villkor och sin information. Vanligtvis lyssnar bolag till vår kritik men om så inte skulle vara fallet kan vi utfärda förbudsföreläggande och i värsta fall vända oss till marknadsdomstolen, säger Malin Fors, jurist på Konsumentverket, till Pensionsnyheterna.