Hedgefonden Catella Hedge ändrar idag sin betalstruktur efter att man i fredags fick kritik i Di där bland annat Finansinspektionen,FI, uttalade sig om att företaget inte hade fått godkänt för sin betalstruktur med de nya regler som nu gäller.
Redan 2006 kom FI ut med en rapport som kritiserar betalstrukturer som är prestationsbaserade men där statistiken nollställs för varje nytt år så kallad årlig återställning av High water mark och sedan dess har FI inte godkänt nystartade fonder med denna typ av betalningsmodell eftersom de inte ansetts skäliga.
Catella meddelar alltså idag i ett pressmeddelande att man nu ändrar sin betalmodell från årlig återställning av High water mark till ett evigt High water mark.
Då praxis i marknaden sedan dess [2004] successivt gått mot användande av ett evigt High water mark finner vi dock ingen anledning att hålla fast vid denna princip. Det är dock viktigt att understryka att den modell vi hittills tillämpat varit tydligt kommunicerad, varit helt i linje med gällande regelverk och helt enligt fondbestämmelser som haft Finansinspektionens godkännande, säger Erik Kjellgren, ansvarig för den svenska fondförvaltningen på Catella.