NYHETSARKIVET
7 mar 2016 11:55
Kaos om flyttbeskeden – bolagen har missbedömt efterfrågan
I förra veckan recenserade Finansinspektionen, FI, försäkringsbolagens ansträngningar när det gäller den flyttinformation som avgivande och mottagande bolag ska tillhandahålla om en kund begär en flytt. FI:s recension var i huvudsak positiv till de ansträngningar man gjort, även om starttidpunkten vid årsskiftet knappast mötts av något bolag.

Det har också visat sig att intresset för att ansöka om flytt överstigit många av bolagens värsta farhågor, något som gör att flyttinformationen har blivit mycket arbetskrävande att ta fram och leverera till kunderna.

Enligt uppgifter till Pensionsnyheterna har det nu uppstått två falanger mellan de bolag som skapat reglerna under ledning av Svensk Försäkring. Den ena har ambitionen att fullt upp lev upp till överenskommelsens krav, även om de inte gillar den.

Den andra falangen är de som hoppas på att frågan ska dö ut och därför dröjer med att ta fram informationen i hopp om att de administrativa problemen ska försvinna.

Att efterfrågan överträffat förväntningarna beror till stor utsträckning på att säljarna vaknat och inspirerar kunder att begära flyttar i en omfattning som bolagen inte förutsett. Det gör att bolagen måste ta fram bra administrativa och helst digitala rutiner för att ta fram flyttbladen, något som än så länge skett i begränsad omfattning.

Mikael Elf, vd för Försäkringsfabriken, som hjälper flera av bolagen med rutiner för flyttinformationen menar att den rimligaste vägen framåt är att bolagen börjar ”prata” med varandra genom digitalt filutbyte, snarare än blanketter.

- Det vore betydligt enklare om bolagen bytte filer med varandra som de gör i de flesta fall idag. Det skulle räcka med att man la till ytterligare en tagg i utbytet för att man skulle kunna få med informationen om vad det kommer att kosta att flytta. Som det nu är tvingas man till dubbla kundmöten för att ta fram informationen om vilka avgifter som man som kund måste betala för att flytta ut, samt fylla i nya blanketter i många fall, säger han.

Han tillägger att det vore rationellt att man lägger på det mottagande bolaget att skapa dokumentet som ska visas för kund. Då hamnar kostnaderna hos det bolag som överväger flytt och inte hos dem man funderar på att flytta ifrån.

Att det är trångt i portgången beror nog inte bara på att man har problem med att ta fram tillräckliga resurser för att lösa de administrativa problemen. Många bolag hoppas nog att slippa lämna ifrån sig kapital genom att bromsa processerna så att kunderna tröttnar och stannar kvar.

I morgon, den 8 mars, ska bolagen träffas på Svensk Försäkring för att försöka komma överens om hur branschen ska hantera utmaningen med den stora efterfrågan på flyttinformationsbladen och leva upp till det man lovat Finansinspektionen, när det gäller självregleringen av flyttinformationen.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907