Svenska försäkringskunder ger inte mycket för sin kundupplevelse i jämförelse med försäkringskunder i andra länder. När Capgemini kartlagt försäkringsbranschen i 30 länder räcker de betyg man fått från svenska kunder bara till en placering i botten.
Capgemini gör varje år rapporten World Insurance Report och noterar i årets utgåva att kundupplevelsen förbättrats på samtliga marknader. Men den positiva utvecklingen har varit långsammare i Sverige än annorstädes, vilket gör att man rasar från plats 23 till plats 25. Efter sig har Sverige bara Sydkorea, Kina, Hongkong, Taiwan och Spanien.
Ett annat resultat som Capgemini lyfter fram handlar om hur kundbeteendet förändras i Generation Y, alltså unga försäkringskunder i åldrarna 15-34 år.
De är inte alls som de äldre och säger sig kunna göra affärer med det som Capgemini kallar icke-traditionella konkurrenter inom Fin Tech-branschen.
För försäkringsbranschen betyder det att man måste försöka ändra sina affärsmodeller om man inte vill tappa kunder till nya spelare.
Generation Y är betydligt mer missnöjd med sin kundupplevelse än andra. I Sverige är det bara 20 procent som tycker sig vara nöjda med försäkringskontakter i traditionella kanaler.
I de äldre grupperna är det mer än dubbelt så många, knappt 50 procent, som är nöjda med sin kundupplevelse. Det här talar för att försäkringsbolagen har en rejäl utmaning framför sig om de ska lyckas behaga de yngsta i framtiden.
Sveriges bottenplacering i den globala rankningen är ett tecken på att svenska kunder har väldigt höga förväntningar på kundbemötandet, som försäkringsbolagen inte lever upp till idag. Placeringen visar också att försäkringsbranschen i Sverige inte utvecklas lika snabbt som i många andra länder. Med tanke på hur stort missnöjet bland unga försäkringskunder är så måste försäkringsbolagen agera snabbt för att anpassa sina tjänster och för att inte tappa kunder till nya utmanare i branschen, säger Thomas Jonsson, ansvarig för bank och försäkring på Capgemini, i ett pressmeddelande.
World Insurance Report 2016 innehåller data från 15 000 försäkringskunder från hela världen samt intervjuer med över 150 personer med ledande befattningar inom försäkringsbranschen. Rapporten belyser 30 marknader och representerar 93 procent av den globala försäkringsmarknaden.