Söderberg & Partners Trygghetsfonder har kritiserats i artiklar i Svenska Dagbladet där man påpekat att avgiften på 2,4 procent är hög och att fonderna dessutom lämnat dålig avkastning.
Söderberg & Partners har nu skickat brev till kunder som har pengar i Trygghetsfonderna där man vill ge en bakgrund till hur fonderna fungerar och samtidigt lämna sin syn på kritiken som en sorts damage control.
I brevet skriver man att kunderna betalar en procent av kapitalet för att slippa vara aktiva, men påpekar att man själv kan göra samma sak som fonden, genom att själv byta fonder och då slippa betala avgiften för den tjänsten. Man skriver vidare att Alla kunder informeras om den exakta kostnaden i kronor och ören när man väljer tjänsten.
Just när valet sker kan det handla om ett mindre belopp i kronor, eftersom behållningen då kan vara liten. Över tid handlar det om stora belopp. För ett kapital på en miljon kronor kostar tjänsten 10 000 kr om året. Till det kommer den vanliga fondavgiften.
När det gäller avkastningen och påpekandet att det hade varit billigare att ha pengarna i en Sverigefond skriver Söderberg & Partners att en vanlig Sverigefond inte har något skydd på nedsidan och menar att produkterna inte är jämförbara.
SvD har också kritiserat Trygghetsfonderna för att man jämfört dem under en längre tid än fonderna funnits. Trots att den granskade fonden bara funnits sedan 2011 har man inkluderat en mätperiod sedan 2005. Det förklarar Söderberg & Partners så här:
Söderberg & Partners startade upp Trygghetsfonderna redan 2005. År 2011 ändrades formatet till en fond i fond med syftet att kunna göra snabbare justeringar i portföljen. Förvaltningen har dock sett likadan ut sedan 2005.
Söderberg & Partners anser att uppgifterna i SvD-artiklarna beror på missförstånd och lovar nu att man ska informera bättre:
Svenska Dagbladets artiklar visar att Söderberg & Partners information och kommunikation kring Trygghetsförvaltningen kan förbättras så att de missförstånd som finns i Svenska Dagbladets artiklar kan undvikas. Vi kommer även i fortsättningen att arbeta hårt på att bli än tydligare med vår information och kommunikation. Vi har tillsatt en grupp som kommer att fokusera på dessa frågor, allt för att möta den förväntan du, som kund, har på oss.
Pensionsnyheterna gissar att kunderna nog främst efterfrågar ett rimligare pris på produkten, om de tycker att den fungerar bra. Att i rådande ränteläge betala 2,4 procent i årlig avgift för en fond-i-fond är högt, mycket högt, oavsett skyddet man erbjuds på nedsidan i händelse av kursfall.