Storebrand levererade ett koncernresultat efter skatt på 1 382 (2 081) miljoner NOK för 2015 jämfört med 2014. Det här gör att aktieägarna får fortsätta att vänta på utdelning. Först när alla siffror pekar åt rätt håll ska de få del av resultatet, enligt bolaget.
I vd-kommentaren för 2015 års årsredovisning förklarar Odd Arild Grefstad hur ett lågt ränteläge och en förlängd levnadsålder har påverkat resultatet nedåt under en längre tid. Han tillägger att det därför är viktigt för banken att ha en stark och lönsam tillväxt i icke-garanterade transaktioner.
Odd Arild Grefstad lyfter även fram styrkor och svagheter under 2015.
Det viktigaste i år är vår anpassning till Solvens II, som infördes från den första januari i år. Jag är mycket nöjd med jobbet vi har gjort här, och Solvens 2-resultaten vi levererat hittills är bra. Jag är minst nöjd med fribrevsproblematiken. Både kunder och vi lider av strikta regler som tvingar oss att hantera långsiktiga pensionspengar på en kortsiktigt sätt, säger Odd Arild Grefstad, vd Storebrand.
Storebrand har inte nått tillväxtmålen för bankverksamhet 2015 men anser att siffrorna i slutet av 2015 pekade åt rätt håll och förväntningarna för 2016 är att framför allt bolånemarknaden ska växa.