Lagrådet efterlyser större tydlighet och konsekvens i regeringens förslag om ändring i marknadsföringslagen, en del av förslaget om stärkta sanktionsmöjligheter för Konsumentombudsmannen som varit under remiss hos olika instanser sedan i höstas. Det framgår av Lagrådets yttrande.
Lagrådet lämnade i förra veckan sina yttranden om regeringens förslag till stärkta sanktionsmöjligheter för Konsumentombudsmannen, och därmed nödvändiga ändringar i marknadsföringslagen och i lagen om avtalsvillkor i konsumentförhållanden.
Lagrådet förordar bland annat att det tydligare anges att marknadsföringsavgift kan påföras vid allvarliga överträdelser, och att ordalydelser om vilka omständigheter som påverkar om avgift ska påföras och dess storlek ska vara desamma i olika paragrafer. Dessutom anser Lagrådet att det mot bakgrund av ett höjt avgiftsintervall är nödvändigt att det finns en tillräckligt tydlig beskrivning av hur de föreskrivna bedömningsgrunderna ska förstås och hur de förhåller sig till varandra.
Den föreslagna lagändring som regeringen nu ska skicka till riksdagen ska bland annat göra det enklare att vidta sanktioner mot företag som bryter mot marknadsföringslagen. I fortsättningen ska förbud och ålägganden som KO får besluta om, inte vara beroende av näringsidkarens godkännande, vilket är fallet i dag.
Det föreslås också att KO ges möjlighet att bestämma att beslut ska gälla omedelbart.
Lagändringen innebär vidare att den marknadsstörningsavgift som kan tas ut fördubblas och tas ut utifrån överträdelsens så kallade sanktionsvärde och bolagets storlek. Som mest kan en näringsidkare få punga ut med 10 miljoner kr om man är stor och har ägnat sig åt marknadsstörande aktiviteter.