Folksam följer flera andra försäkringsgivares exempel och slopar modellen med up front-ersättningar till försäkringsförmedlarna på privatsidan. I samma veva införs ett krav på branschlicens för förmedlare som vill samarbeta med Folksam. Det framgår av ett pressmeddelande idag.
- Att vi slopar up front-ersättningen innebär en förhållandevis stor förändring, vi har en rätt stor del av vår distribution via förmedlare. Att vi tar bort modellen med up front påverkar de mindre förmedlarna mer än de större, det får vi konstatera, men det är ett nödvändigt steg att ta för att anpassa Folksam till kommande regleringar, säger Lena Högfeldt, chef Affär Finans på Folksam, till Pensionsnyheterna.
Up front-ersättningarna på privatsidan försvinner i och med att det nya ersättningsavtalet träder i kraft den 1 september, på tjänstesidan är up front-ersättningarna redan borta, förtydligar Lena Högfeldt. Från samma tidpunkt kräver Folksam att alla nya förmedlare som vill samarbeta med dem ska ha godkänd licens från Insuresec. En åtgärd för att säkerställa rätt kompetens hos förmedlarna i linje med kommande regulatoriska förändringar. De förmedlare som redan samarbetar med Folksam får frist med licensieringen till årsskiftet. Även Folksams egna rådgivare och andra medarbetare med kundnära uppgifter ska certifieras på sikt.
- Vår tanke är att ha en branschgemensam modell för certifiering, och nu provar vi upplägget med Insuresec för förmedlarna. Därefter ska vi utvärdera om det upplägget fungerar även för våra egna medarbetare, förklarar Lena Högfeldt.
Folksam är måna om relationen med sina förmedlare och kommer att fortsatt ha en stor del av sin affär genom dessa. Dagens besked bör inte komma som en chock i förmedlarleden.
- Vi kommer fortsatt att ha ett omfattande samarbete med förmedlarna och för en kontinuerlig dialog med dem, så det vi meddelar idag kommer inte oväntat, säger Lena Högfeldt till Pensionsnyheterna.