NYHETSARKIVET
9 maj 2016 12:25
Så gjordes de olovliga fondbytena i PPM
Efter uppgifter till nyhetsbyrån TT från en anställd på ett call center i Dubai har det uppdagats hur de olovliga fondbyten som Pensionsnyheterna rapporterade om i början av mars i år gått till. Call centret i Dubai ringde på uppdrag av tre svenska företag upp svenska pensionssparare och under förevändning av hantering av efterlevandeskydd fick de fatt på pensionsspararnas personnummer och inloggning till mobilt bank-id. Med dessa uppgifter har man sedan kunnat logga in på pensionsspararnas konton hos Pensionsmyndigheten och byta befintliga fonder mot uppdragsgivarnas fonder.

Tre svenska företag har polisanmälts av Pensionsmyndigheten för dataintrång i pensionssystemet och missbruk av urkund: Svensk fond & försäkringsanalys, Lundstedt Fond och Finans och Konsumentkraft. Sammantaget handlar det om cirka 6 000 olovliga fondbyten.

Daniel Karlsson, marknads- och försäljningschef på Svensk Fond & Försäkringsanalys, säger sig inte känna till förfarandet och nekar till att man lämnat instruktioner till call center att utföra de misstänkt olovliga fondbytena.

”Om det här är sant är det allvarligt. Vi kan inte göra annat än att säga upp avtal där det misstänks att en underleverantör misskött sig”, säger Daniel Karlsson till TT.

Sedan februari tror sig Pensionsmyndigheten ha satt stopp för skumma fondbyten genom ett förfarande med dubbel signering vid fondbyten.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907