NYHETSARKIVET
18 dec 2007 14:10
Kostnaderna för Alectas marknadsföring delas mellan gammal och ny ITP
Pensionsnyheterna har räknat ut att avgiftsintäkterna som Alecta kan få in på ITP 1 under det första året uppgår till omkring 395000 kr. Det är ungefär lika mycket som det kostar att visa Alectas reklamfilm med Gustav Vasa i 40 sekunder på bästa sändningstid i TV 4. Det innebär att det kommer att ta lång tid innan avgifterna ifrån ITP 1 täcker kostnaderna, även om den planen kommer att växa snabbt under kommande år. Frågan är bara om de kampanjer som Alecta nu gör betalas av hela kollektivet eller om de bara ska betalas av den konkurrensutsatta verksamheten i ITP 1.

- Om du tar valkampanjen som vi gjorde så belastar ju den fullt ut den nya planen. När det gäller varumärket så är det en gemensam tillgång för hela planen och vi har formulerat ett antal centrala mål för bolaget, till exempel lägst kostnader i branschen, en avkastning över genomsnittet och att vi uppfattas som att vi står på kundens sida. För att kunderna ska uppfatta dessa budskap måste kunderna känna till oss, säger Tomas Nicolin, som en förklaring till de ökade marknadsaktiviteterna.

- Vi gjorde en undersökning för ett år sedan som visade att det bara var en tredjedel av våra kunder som visste att de hade sin pension hos oss, vilket vi tyckte var nedslående. Förutom att kunderna ska känna till oss så måste kunderna veta vad vi står för. Det finns ett kundintresse i att vi faktiskt informerar om hur vår produkt ser ut och hur bolaget fungerar. Det är någonting vi blivit varse att vi behöver kommunicera, säger Tomas Nicolin som inte vill gå in på hur fördelningen av marknadsföringskostnaderna görs mellan de gamla och det nya kollektiven i bolaget.

Korssubventionering

Frågan är då hur arbetsgivarna, som fått igenom sitt krav på att få en ny premiebestämd plan, ser på att Alecta höjer sin profil genom att bli mer synliga genom ökad marknadsföring.

- Intresset är ju inte detsamma i en avgiftsbestämd plan som i en förmånsbestämd. I en premiebestämd plan vet man ju vad man ska betala, men det är klart att vi har ett visst intresse av att det är en bra plan som Alecta erbjuder, säger Jan-Peter Duker, vice vd Svenskt Näringsliv, och tillägger:

- Jag är intresserad av att se till att det inte sker någon korssubventionering så att den gamla planen tar några risker eller finansierar den nya, eftersom det är arbetsgivarnas pengar. Vi vill vi se till att Alecta betalar tillbaka så mycket som möjligt av dem.

Är ni som arbetsgivare intresserade av att ta kostnader för att göra Alecta känt för att öka antalet kunder som kommer in i ITP 1?

- Nej, de pengar som det kostar ska betalas tillbaka med ränta och det ska inte ske någon subventionering när det gäller uppbyggnaden av den nya planen.

Så den marknadsföring som sker ska helt belasta den nya planen?

- Ja, säger Jan-Peter Duker.

Pensionsnyheterna Analys nr 1/08
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907