Fullmaktskollen är satt i drift och från igår, den 15 juni, är det möjligt för aktörer att ansluta sig. Det meddelar Fullmaktskollen idag.
Tjänsten Fullmaktskollen är nu färdigutvecklad och testad för att ta emot fullmakter. Syftet är att underlätta och förenkla för konsumenter och företag att på ett enkelt sätt får överblick över sina fullmakter och hur länge de gäller. Användarna ska också kunna signera och återkalla fullmakter digitalt genom Fullmaktskollen.
Det finns intresse bland försäkringsaktörerna att ansluta sig till Fullmaktskollen. Hur snabbt det kan gå att få till en god anslutningsgrad, och därmed göra tjänsten riktigt användbar för såväl konsument som leverantör eller förmedlare, är svårt att säga då aktörerna har olika förutsättningar konstaterar Anders Dahlgren, vd för Fullmaktskollen i Sverige, till Pensionsnyheterna.
- Vi har aktörer som vi sedan en tid haft dialog med och som anmält stort intresse för att ansluta sig. Det handlar om aktörer som ser sig kunna ansluta till Fullmaktskollen med relativt små anpassningar av sina system, men även andra som vill ansluta sig men som behöver mer tid och insats för att anpassa sina verktyg för att hantera fullmakter på ett nytt sätt, förklarar han.
Inledningsvis handlar det om fler än en handfull aktörer som ska anslutas till Fullmaktskollen enligt Anders Dahlgren.
- Det rör sig om ett antal som vi ser att vi kan hantera såhär i inledningsfasen. På sikt bedömer vi att vi kommer att ha en god anslutningsgrad bland såväl små som stora aktörer, säger han.