I somras skickade Skandia ut 900 vykort till centrala befattningshavare i landets kommuner. Vykortet hade en blomma och texten Din för evigt på framsidan och den handskrivna baksidestexten innehöll följande rader:
Kära NN
Kommer du ihåg mig? Jag har det bra i alla fall, blir bara större och större. Skickar en liten sommarhälsning med hopp om en solig semester. Kanske vi ses igen till hösten? Varma hälsningar
Pensionsskulden
Finstilt står också Skandia: Vi hjälper dig att försäkra bort den.
Berit Svanberg personalchef i Skinnskattebergs kommun anmälde utskicket till Konsumentombudsmannen, eftersom det var personligt adresserat till henne och att det inte fanns någon tydlig avsändare.
Konsumentombudsmannen konstaterar att utskicket strider mot kravet på sändarangivelse och att det är diskutabelt om marknadsföringen riktats enbart till näringsidkare eller om det kan ha påverkat konsumenters affärsbeslut.
Skandia har i brev från marknadschefen Lars Holmqvist, förklarat för konsumentombudsmannen att man i fortsättningen tänker förstora Skandias logotyp och ange en kontaktperson på Skandia som avsändare och byta ordning på befattningshavare och kommunen.
Konsumentverket anser att de förändringarna är tillräckliga och jurist Tomas Olvmyr avskrev ärendet den 26 augusti.