Luleå kommun upphandlade en förmånsportal för att hantera anställdas förmåner som till exempel gymkort, friskvård, pensionsrådgivning och löneväxling. Tre anbudsgivare kvalificerade sig och två anbud kom in från Benify AB och Söderberg & Partners Förmåner AB.
Söderberg & Partners Förmåner valdes ut i november 2016, men kommunens beslut överklagades av företaget Be My Compensation Management AB, BMCM, som inte lämnat något anbud. De ansåg att de krav som kommunen ställde i upphandlingen kunde bidra till att snedvrida konkurrensen och avstod.
Bolaget påpekade i sitt överklagande att kravet på att det inte skulle få förekomma transaktionsavgifter, provisioner och kickbacks för de förmåner som erbjuds via portalen inte var konkurrensneutralt. Det skulle alltså inte finnas någon möjlighet att få ersättning bakvägen från de företag som lämnade rabatter till portalen.
Man ansåg vidare att de rabatter som anställda skulle kunna få via portalen skulle vara skattepliktiga för de anställda. Om de skulle visa sig vara det skulle kommunen påföras sociala avgifter för rabatterna varför man inte ansåg att det kravet i upphandlingen var "proportionellt".
BMCM kritiserade även upphandlingskravet att pensionsrådgivningen inte skulle få innehålla transaktionsavgifter, provisioner och kickbacks. Detta för att kravet skulle vara konkurrensbegränsande menade man och skrev:
"Kravet är konkurrensbegränsande och saknar helt relevans till önskemålet om att kunna tillhandahålla de anställda gratis pensionsrådgivning och ett brett utbud av förmåner."
Detta, trots att kommunen ställt krav på att rådgivningen skulle vara "oberoende".
Här menade BMCM att om kommunen ville avtala om ett oberoendekrav så borde man göra det med leverantören av pensionsrådgivningen, inte med portalen.
Förvaltningsrätten i Luleå håller med BMCM och tycker att kraven i upphandlingen varit för "gripande" och skriver att "kommunen, genom att uppställa de i målet aktuella kraven, har brutit mot principerna om transparens och proportionalitet i 1 kap 9§ LOU, lagen om offentlig upphandling. My Benefit har gjort sannolikt att kraven om kostnadsneutralitet och individuell oberoende pensionsrådgivning medfört att bolaget inte kunnat utforma och lämna ett konkurrenskraftigt anbud i upphandlingen".
Så nu får Luleå vackert göra om upphandlingen.