NYHETSARKIVET
25 apr 2017 12:00
Folksam: Bra att vi har en stark tillsynsmyndighet som granskar oss
Folksam Liv gör en snabb pudel efter sanktionen från FI och skriver att man inte levt upp till de strikta krav som ställs på dem, något som man tar på "största allvar".

"Vi har inte levt upp till de strikta krav som ställs på oss och det tar vi på största allvar. När vi insåg att det fanns brister agerade vi och förändrade reglerna hösten 2015, innan Finansinspektionen inledde sin granskning", säger Folksams vice vd Ylva Wessén i ett pressmeddelande från bolaget.

Bolaget påpekar att det rör sig om 115 kr per kund, pengar som man inte kommer att återkräva. Man skriver vidare att "ingen ersättningsberättigad kund gått miste om återbäring."

Det är sant. Men det är ett faktum att kunder som inte skulle ha fått återbäring har fått det. Till saken hör att Folksam Liv är ömsesidigt och att det nu blir alla kunder som får stå för notan när staten via FI skickar en faktura på 10 miljoner kr till bolaget.

"Det är bra att vi har en stark tillsynsmyndighet som granskar oss. Att ge återbäring till kunderna är viktigt för ett ömsesidigt försäkringsbolag och då ska våra processer vara korrekta", säger Ylva Wessén.

Hon påpekar att beslutet inte berör Folksam Livs pensions- eller sparandeförsäkringar.   
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907