NYHETSARKIVET
6 okt 2008 12:03
Försäkringskassans IT-organisation fast i konsultberoende
Försäkringskassans IT-verksamhetens dras med höga kostnader och har fastnat i ett konsultberoende. För att tackla problemen behövs en uttalad strategi och tydligare målbild. Dessutom måste IT-verksamheten fokusera mer på funktionalitet och mindre på rationaliseringsnytta. Det föreslås i en granskning av Försäkringskassans IT-verksamhet som lämnades till Statskontoret i september.

Granskningen har gjorts av företaget Vergenta på uppdrag av Statskontoret.

Som Pensionsnyheterna tidigare berättat har Försäkringskassan kritiserats för att IT-kostnaderna skenat.

Under de två år utvecklingsarbetet med ett nytt IT-system pågått har Försäkringskassan utvecklat ett betydande konsultberoende, enligt granskningen.

Mellan 2007 och 2008 ökade kostnaderna för externa konsulter från drygt 200 miljoner kr till drygt 600 miljoner kr. Meningen är att Försäkringskassan på sikt ska ta över den verksamhet som konsulterna har idag, men utredarna är tveksamma till om det är möjligt.

Enligt utredningen är Försäkringskassans IT-verksamhet en ”stressad” organisation med flera allvarliga brister. Ansvarsfördelning och beslutsmandat är otydliga, målbilden är diffus, ”i den mån den existerar”, och det finns ingen klar uppfattning om hur stora framtida IT-kostnader kommer att bli.

Det är också svårt att få klarhet i hur stora kostnaderna för IT-verksamheten är eftersom den kontomodell som Försäkringskassan använder inte synliggör IT-kostnaderna på ett tydligt sätt.


Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907