I dag redovisade norska Storebrand sitt resultat för tredje kvartalet. Bolaget redovisar en förlust på drygt 1,2 miljarder NOK, där hälften av förlusten kommer från Storebrand Norge -611 miljoner NOK och den andra halvan från SPP, -606 miljoner NOK.
Storebrand skriver nu ned värdet på SPP med 2,5 miljarder NOK (drygt 2,9 miljarder SEK) vilket gör att resultatet landar på -3,8 miljarder NOK efter nedskrivningar och amorteringar.
Skälet till nedskrivningen i SPP är enligt bolaget att SPP:s embedded value minskats på grund av försämrad intjäning, beroende på låg avkastning i kombination med ökad volatilitet, skriver Storebrand.
Enligt bolaget har man vidtagit riskreducerande åtgärder vilket bland annat innebär att aktieandelen i SPP:s portfölj minskats från 40 procent vid årsskiftet till 20,3 procent vid utgången av kvartalet.
Storebrand skriver värdet kan återtas om marknaderna normaliseras.
Storebrand håller en presskonferens i Oslo med början kl 09.00 i dag.