NYHETSARKIVET
28 nov 2017 12:52
Kollektiva stängs av efter skarp kritik från Pensionsmyndigheten
PPM-rådgivaren Kollektiva har stängts av från fondtorget och dess fonder avlistats. Användare som går in på bolagets hemsida möts av texten "Vår tjänst är tills vidare stängd. Kollektiva har en dialog med Pensionsmyndigheten för att skapa en långsiktig lösning".

Bolaget har skrivit detsamma på sina kanaler på sociala medier och som svar på en kunds fråga om tjänsten ska läggas ner svarar en medarbetare att så inte är fallet men att "Pensionsmyndigheten har en annan syn än oss gällande användandet av 3:e parts-tjänster och mobilt bankID som vi vill lösa i samförstånd. Till dess kan vi inte ha uppe tjänsten".

Kollektiva marknadsför sig som en tjänst där användare kan "ta rygg på de bästa". Man ska alltså få en sammanställning av hur de bästa användarna sparar och få en portfölj, enligt bolagets egen förklaring.

Bakgrunden till avstängningen är ett kritiskt brev från Pensionsmyndigheten, där man slår fast att det inte är tillåtet att göra fondbyten på annan plats än hos Pensionsmyndigheten, skriver DI idag.

Dessutom har Kollektiva skrivit att man inte tar ut avgifter, vilket inte stämmer helt. Bolagets vd Nicklas Larsson säger till DI att användare ville ha en lösning där de slapp logga in regelbundet och att enda sättet att göra det på var att skapa en fond som aktivt allokerar efter de bästa spararna. Den portföljen skickas till ett förvaltningsbolag som listar den på premiepensionstorget och som också köper marknadsföring och varumärke av Kollektiva. Detta tyckte inte Pensionsmyndigheten var förenligt och Kollektiva valde då att ta bort den.

Nu ska ett nytt möte hållas med Pensionsmyndigheten i mitten av december där Kollektiva hoppas skissa fram en ny lösning som passar.

De fonder som Kollektiva tidigare erbjöd är KollektivaBästa 50, 60, 70 och 80-talist. Gör spararen inget aktivt val så flyttas pengarna till Såfan.

Det här är inte första gången Kollektiva får kritik eller utreds för sin verksamhet. Pensionsmyndigheten anmälde tjänsten till Konsumentverket redan 2015, när den drogs igång, för missvisande marknadsföring. I februari i år inledde Konsumentverket igen en granskning om huruvida tjänsten kan marknadsföras som gratis när den kräver en motprestation, att kunden lämnar ifrån sig sina personuppgifter.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907