NYHETSARKIVET
1 dec 2017 12:19
PRIIPs: Leverantörer får skicka faktablad i efterhand vid telefonförsäljning
Igår hade Finansinspektionen ett forum om faktablad för PRIIPs och som rapporterat ska myndigheten ta de mer komplexa och tekniska frågorna vidare och diskutera med branschföreningar de kommande veckorna.

Klart var att det finns en del oklarheter kring det kommande regelverket och en av frågorna gällde hur faktablad ska lämnas till konsumenten när leverantören inte träffar kund fysiskt, framför allt vid telefonförsäljning.

Det framgår att faktabladet nu kan lämnas i efterhand för kundens läsning, alltså efter att kunden ingått avtalet över telefonen. Men det gäller enbart om det sker på kundens initiativ, uppgav Helena Thessén, finansinspektör på området för marknadsuppförandetillsyn, på forumet.

Pensionsnyheterna tog kontakt med Thessén för att förtydliga detta och fick följande svar via mail:

- I Priip-förordningen artikel 17.2 c står det att om det är den icke-professionelle investeraren som tar initiativ till rådgivningen eller försäljningen och uttryckligen meddelar vikten av att omgående ingå det föreslagna avtalet eller godta det föreslagna erbjudandet kan faktabladet lämnas till den icke-professionella investeraren i efterhand. Initiativet måste alltså komma från konsumenten, det får inte komma från rådgivaren eller försäljaren, säger hon.

Frågan man kan ställa sig är hur mycket ett faktablad i så fall hjälper kunden i efterhand och om det hjälper kunden att undvika sämre investeringsprodukter. Särskilt med tanke på att syftet med faktabladen är att ge kunden information om de paketerade produkterna så att ett bra beslut kan fattas med hjälp av dem.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907