NYHETSARKIVET
31 jan 2018 12:40
David Teare: Stark aktiemarknad och bra säljutveckling gav all-time high
SEB Liv & investment Management hade ett bra fjärde kvartal och ett bra år som slutade med ett "all time high", drivet av en stark aktiemarknad och en positiv säljutveckling i verksamheten. Det säger divisionens vd David Teare i en intervju med Pensionsnyheterna med anledning av bankens bokslutskommuniké.

- Vi är nöjda med året, det var 16 procent över förväntan sett till hela bankens verksamhet. Tradförsäljningen fortsätter gå bra och för hela divisionen har vi ökat försäljningen med tio procent year-on-year. Vi fortsätter även vår digitala resa och att utveckla vår administrativa funktion, säger han.

För banken och för Liv & Investment Management-divisionen fortsätter hållbarhetsfrågan också ligga högt på agendan.

- Många av våra kunder efterfrågar mer hållbara produkter så nu utvecklar vi flera erbjudanden på fondsidan för att tillgodose behovet samt vidareutvecklar våra befintliga fonder med ytterligare hållbarhetskriterier, säger Teare.

Tittar man framåt för det kommande året så finns det utmaningar att förhålla sig till i form av nya regleringar. Det är däremot en positiv aspekt eftersom det ger kunden en bättre kundupplevelse och mer transparens, menar Teare. Vidare vill SEB Liv arbeta mer med digitala kanaler, säger han.

- Banken har nyligen lanserat ett nytt robotrådgivningsverktyg så kunden kan få en bättre helhetsöversyn av sina finanser och vi kommer så småningom att integrera pensions- och försäkringsrådgivning också. Det står högt på agendan framöver.

I rapporten skrivs det att efterfrågan på SEB:s liv- och kapitalförvaltningsprodukter varit genomgående hög trots en ökad konkurrens. Den konkurrensen kommer framför allt från ett flertal mindre aktörer som utmanar i de digitala kanalerna, men enligt Teare gillar kunderna helheten som banken erbjuder. Att nyförsäljningen också ökade har att göra med att marknaden växer och att man fokuserar mycket på tjänstepension.

Enligt SEB Liv & Investment Managements finanschef Magnus Wallberg har det även mycket att göra med tradliverbjudandet.

- Vi ser en ökning, eftersom vi har vår tradprodukt i portföljen och därmed når fler kunder än tidigare. Men vi har även utvecklat säljverksamheten. Idag har vi till exempel mer rådgivning på distans, något som tagits emot väl men som också möjliggör fler fysiska rådgivningsmöten, säger han.

Vad gäller premieintäkterna i SEB:s livverksamhet i Sverige så fortsätter den att öka, även om de för 2017 var som bäst för det första kvartalet.

- Det är en säsongseffekt, vi ser ofta att vi får ökade inflöden under första kvartalet, avslutar Wallberg.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907