En större synlighet på marknaden och en högre takt i produktutvecklingen ger resultat för Nordnets kundtillväxt, även om det fortsätter att ge högre kostnader för koncernen.
Under kvartalet fick nätbanken in 29 100 nya kunder och det är den högsta siffran för ett kvartal någonsin. Kundtillväxten för helåret 2017 summeras till 18 procent eller drygt 100 000 kunder, enligt Nordnets senaste årsredovisning.
"Sparkapitalet landar per den sista december på rekordhöga 272 miljarder kronor, sammanräknat de fyra marknader där vi har verksamhet. Nettosparandet för årets sista kvartal uppgår till 4 miljarder kronor, och tillväxten i sparande de senaste tolv månaderna landar på drygt 7 procent", säger vd Peter Dahlgren i vd-ordet.
Intäkterna under fjärde kvartalet uppgick till 333 miljoner kronor och det uppges vara ett av Nordnets bästa intäktskvartal någonsin.
"Förklaringen står främst att finna i den starka kundtillväxten och en hög aktivitet bland spararna, vilket har lett till högre provisionsintäkter. Såväl handelsaktiviteten som fondsparandet har ökat, och under kvartalet gjorde våra kunder 6,9 miljoner börsaffärer, vilket är det högsta antalet i Nordnets historia", säger Dahlgren i vd-ordet.
Samtidigt har kostnaderna ökat och uppgick efter det fjärde kvartalet till 279 miljoner kronor. För helåret uppgår kostnaderna till nästan en miljard kronor. Detta har att göra med den kraftiga utvecklingen och investeringarna i produktutveckling, infrastruktur, kompetensförstärkning och marknadsföring.
Även anpassningen till nya regelverk som MiFID 2, PRIIPs och GDPR ligger bakom kostnadsökningen, enligt Dahlgren.
För kvartalet så ökade rörelseintäkterna med sex procent till 333 miljoner kronor men rörelseresultatet minskade med 50 procent till 54 miljoner kronor jämfört med föregående år. Resultatet för helåret minskade med 33 procent och uppgick till 247,3 miljoner kronor.