NYHETSARKIVET
5 feb 2018 12:37
Pensionsmyndigheten väljer tre konsulter för fondgranskning
Pensionsmyndigheten har valt tre leverantörer som ska hjälpa till att granska fonder och fondbolag under uppbyggnadsfasen av den nya fondtorgsavdelningen.

Myndigheten började en upphandling i december för ramavtal för konsulttjänster. Planen är att skjuta in ytterligare kompetens för granskning och kontroll av fonder under den period som omfattar inrättande av en ny fondtorgsavdelning, uppbyggnad av ny verksamhet med nytt uppdrag att granska fonder och fondbolag samt hantering av övergången till nya avtal enligt nya regelverket för befintliga fonder.

Sista anbudsdagen var 21 januari men Pensionsmyndigheten har redan valt ut tre leverantörer med vilka man avser att skriva avtal, bekräftar presschefen Jimmy Larsson-Hagberg för Pensionsnyheterna.

Vilka konsulter det rör sig kan han dock inte bekräfta än då tilldelningsbeslutet fattades i mitten av förra veckan och det råder en överklagandeperiod på tio dagar.

- Men vi har valt ut tre leverantörer och vår avsikt är att skriva ett slutgiltigt avtal med dem, säger han.

I upphandlingsunderlaget meddelade Pensionsmyndigheten att behovet omfattar 5 000 till 10 000 konsulttimmar under avtalsperioden, som är två år med möjlighet till ytterligare två års förlängning.

Myndigheten bedömer att behovet blir störst under 2018 för att sedan successivt avta.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907