SPP redovisar ett resultat före skatt om 608 miljoner kronor för 2017 jämfört med 649 miljoner kronor för motsvarande period 2016.
Detta trots att SPP ökade sitt förvaltade kapital från 162 miljarder kronor vid utgången av 2016 till 170 miljarder vid årsskiftet.
Bolaget släpper idag sina siffror för helåret 2017 och det framgår också att avkastningen för en typkund i arbetslivet blev 11,1 procent och för en typkund som nått pensionsåldern fick en avkastning på 6,5 procent.
"Portföljen levererade över hela linjen. Aktier, med tillväxtmarknader i spetsen, samt våra fastigheter gav de största positiva bidragen till den starka avkastningen", säger vd Staffan Hansén i en kommentar.
Under året ökade de inbetalda försäkringspremierna med 11,2 procent. Nettoinflödet till systerbolaget SPP Fonder blev 10,4 miljarder kronor och det motsvarar nio procent av den svenska fondmarknadens totala inflöden, meddelar SPP.
I december lanserade SPP chatboten Gajda som ett steg i arbetet med att förbättra den digitala kundupplevelsen.
"Med Gajda kan företagen på ett enkelt och lekfullt sätt lyfta värdet av tjänstepensionen som förmån för sina medarbetare. Företaget kan även hjälpa medarbetarna att löpande säkra upp att de har exempelvis rätt skydd för efterlevande, och styra dem vidare till andra informationskällor för att få ett helhetsgrepp om sin pension", säger Hansén.
Inbetalda premier till SPP under 2017 blev 8,3 miljarder kronor, jämfört med föregående års 7,5 miljarder. Solvenskvoten var vid årsskiftet 165,3 procent.