NYHETSARKIVET
14 feb 2018 12:40
Hjerta slår ihop verksamheter under gemensamt namn
Organisationerna inom Hjertakoncernen konsolideras och ska framöver gå under det gemensamma varumärket Hjerta. För att stärka konkurrenskraften ska all tidigare Monyxverksamhet förutom kapitalförvaltningen Monyx Asset Management framöver använda Hjerta som namn och koncernen skapar istället en operativ verksamhet som utgår från tre affärsområden och tre stödområden, säger Hjertas affärsområdeschef för Rådgivar- och franchisekonceptet Robert Edberg, till Pensionsnyheterna idag.

- För några år sedan köpte Monyx in sig och blev majoritetsägare i Hjerta igen. Under tiden efter det har vi diskuterat behovet av att utveckla båda organisationerna. Utifrån två separata affärsplaner och strategidagar konstaterade vi att båda våra agendor sammanföll väldigt mycket, säger Edberg och tillägger:

- Vi har under tidens gång diskuterat mycket olika former av samarbete. I slutet av 2016 bestämde vi oss för att göra slag i saken och under hela 2017 har det pågått ett intensivt arbete där vi konkret gått igenom på vilket sätt vi kan slå ihop organisationerna.

Affärsområdena som skapats är Kapitalförvaltning & Värdepappersaffär, Rådgivning- & Franchisekoncept samt Företag & Individ. I det sistnämnda ingår förmedlarbolagen som Hjerta är delägare i. Stödområdena blir Marknad & Utveckling, Ekonomi & Styrning samt Compliance, Juridik & Risk.

Som nämnt ska Monyx Asset Management behålla sitt namn. Danska koncernen Newcap som äger Hjerta ingår inte i den här omorganisationen.

- Detta eftersom det inte bara är vi och våra förmedlare som använder våra fonder utan även andra aktörer. Men i övrigt ska all tidigare Monyxverksamhet använda Hjerta som varumärke. NewCap behåller sitt namn, säger Edberg.

Varför beslutet nu tagits i koncernen att konsolidera verksamheterna har med flera saker att göra. Först och främst är det viktigt att fler slutkunder blir bekanta med ett tydligt varumärke. Att de europeiska regelverken gjort sitt intåg i år påverkade också beslutsprocessen mycket, enligt Robert Edberg.

- Det nya varumärket är viktigt. De flesta har känt till Hjerta i branschen, men få av slutkunderna vet vad vi är. De förmedlare som jobbar utifrån Hjerta kommer nu bära varumärket mycket tydligare mot slutkund. Det viktiga för oss är att bli mer synliga både mot företag och privatpersoner. Det kommer rendera mer uppmärksamhet och mer affärer och vi kommer på så sätt blir ett naturligt val i flera stora upphandlingar, säger Edberg.

- Men sen är det regelverken som genomförs också som spelar roll. Vi insåg för flera år sedan att om vi ska kunna fortsätta leverera ett bra medlemserbjudande till våra förmedlare så behövs en starkare organisation. Vi ser vilken tid och vilka pengar som läggs ner för att anpassa organisationen utifrån MiFID, IDD och GDPR och det har vi nu möjlighet att göra, tillägger han.

Dessutom nämner Edberg digitaliseringen som ett tredje skäl till varför det här görs. Branschen står inför ett systemskifte där digitaliseringen påverkar hur bolagen jobbar och kommunicerar med kunder och där krävs också satsningar för att kunna hänga med.

- Ett klart exempel på den utvecklingen är att vi köpte in oss i premiecentralen InsClear där vi med Max Matthiessen och Söderberg & Partners äger en tredjedel var, säger Edberg.

Det man i koncernen hoppas på med konsolideringen är att få ett tydligare genomslag och kunna använda de större finansiella musklerna man nu får med den här förändringen.

- Vi har skrivit i vår plan att vi vill betyda mer för fler. Det kommer även att kunna ske med ett starkare varumärke. Men vi är rikstäckande också vilket gör att vi kan vara väldigt närvarande i den personliga rådgivningen i hela Sverige. Vi blir en större organisation med mer finansiella muskler så vi kan utveckla vårt erbjudande till förmedlarna på ett konkurrenskraftigt sätt, det kommer bli snäppet mer kvalitetssäkrat och ske i en snabbare takt och vi kommer kunna göra mer.

Att attrahera fler förmedlare att gå med och växa därigenom blir också viktigt, säger Edberg.

- Det tror jag också vi kommer göra. Det blir svårare att vara en enskild förmedlare i framtiden. Förmedlare kommer behöva vara med i någon av de här fem större organisationerna, kanske inte i närtid men ganska snart. Det gäller att vara mer trovärdig och närvarande i vår plats på marknaden för våra kunder och i konkurrensen med de andra förmedlarorganisationerna. Jag tror utvecklingen går den vägen.

Idag består Hjertakoncernen av drygt 80 rådgivningsbolag med 210 rådgivare på fler än 40 orter.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907