Kundnöjdheten fortsätter att öka för liv och pensionsbolag. Det visar Svenskt Kvalitetsindex, SKI, mätningar för 2008 som presenterades i dag.
Kundnöjdheten bland privatkunder är 63,3 på en hundragradig skala. Det är den högsta nivån sedan 2001. Företagskundernas betyg på bolagen som hanterar tjänstepensioner mäts för tredje året och värdet ligger tämligen konstant kring 64.
Bland de större bolagen är det Handelsbanken Liv och Länsförsäkringar Liv som har högst kundnöjdhet vad gäller privatkunderna. Minst nöjda är kunderna med Skandia Liv och SPP. Skandia ökar dock kontinuerligt i mätningarna, jämfört med bottenåret 2004 har kundnöjdheten ökat från 42,5 till 57. De har dock en bra bit kvar till de övriga bolagens nivåer kring 60-sträcket.
Högst betyg från företagskunderna får KPA, Länsförsäkringar Liv och Alecta. SKI påpekar dock att Alecta var en klar vinnare för fjolårets mätningar och att de till i år har tappat kraftigt. Tjänstepensionsbranschen är den enda delen av försäkringsbranschen där kundnöjdheten inte ökat.
Sedan ett år tillbaka mäter SKI också kundnöjdheten hos försäkringsmäklare. Undersökningen visar att företagskunderna är mer nöjda när de använder sig av en mäklare än om de sluter avtal direkt med försäkringsgivaren. Nöjdheten har dock minskat jämfört med förra året. Skillnaderna mellan enskilda aktörer är små, de flesta ligger strax över 70 på den hundragradiga skalan.
Störst kundnöjdhet inom tjänstepensionsbranschen:
1. KPA, 67,7 poäng
2. Alecta, 66,1 poäng
3. Länsförsäkringar Liv, 65,8 poäng
4. Annat Bolag, 62,2 poäng
5. SPP, 61,7 poäng
Störst kundnöjdhet inom Liv/Pensionsförsäkring, privatkunder:
1. Handelsbanken Liv, 70,0 poäng
2. Länsförsäkringar Liv, 68,1 poäng
3. Folksam, 65,5 poäng
4. Swedbank (Robur), 65,4 poäng
5. Annat Bolag, 64,7 poäng.
Undersökningen hittar du på: http://www.kvalitetsindex.se/index.php?option=content&task=view&id=124