I höstas beslutade EU om en ny förordning som reglerar hur tillsynsmyndigheter på konsumentskyddsområdet ska kunna samarbeta när företag bryter mot konsumentskyddande regler.
Det kan då handla om marknadsföring eller att företag håller sig inom ramarna när det gäller skälighet i avtalsvillkor och vad myndigheterna får göra för att komma tillrätta med de problem som kan drabba konsumenterna.
Den nya förordningen öppnar till exempel för myndigheter att ägna sig åt det som kallas "mystery shopping", alltså att handla under dold identitet eller att kräva att varningsrutor visas på hemsidor som konsumenter besöker, i syfte att skydda konsumenterna.
För att se till att de nya EU-reglerna inte kolliderar med den svenska lagstiftningen och kan införas rättssäkert har regeringen nu tillsatt en utredning under ledning av Dag Mattsson, justitieråd i Högsta domstolen, för att belysa de juridiska aspekterna av de nya reglerna.
Till sin hjälp får han hovrättsassessorn Camilla Gensmann, som av Per Bolund anställts som sekreterare i utredningen. Hon börjar sitt arbete den 1 april 2018.
"Utvecklingen på konsumentmarknaderna, inte minst den ökade digitaliseringen, innebär utmaningar för tillsynsmyndigheterna. Det är därför angeläget att myndigheterna har goda möjligheter att utöva en effektiv tillsyn", säger finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund, i en kommentar på regeringens hemsida.
Utredningen får ett år på sig att borra i frågan och ska lämna sitt betänkande senast den 22 februari 2019. Förordningen börjar tillämpas från och med den 17 februari 2020.