NYHETSARKIVET
5 dec 2007 12:37
PTK undersöker marknaden för rådgivningsverktyg
PTK:s styrelse har fattat beslut om att ta fram någon typ av webbaserat rådgivningsverktyg för försäkrings- och pensionsinformation till medlemmarna. För närvarande arbetar man med att ta fram en kravspecifikation för en upphandling som tidigast kan påbörjas i januari.

- Vi har inte ambitionen att utveckla ett helt eget system utan söker främst efter befintliga system som vi kan komplettera för att passa för våra behov. Vi söker något som ska innehålla hela kedjan i rådgivningen men det är inte säkert att alla funktioner för att hantera alla speciella fall kommer att finnas från start, säger Niklas Hjert, kanslichef på PTK.

Han tillägger att man ännu inte är klar över vilka funktioner man söker, det jobbar man med just nu.

Syftet med verktyget ska troligen inte vara att ge specifik information om fondval och peka ut leverantörer utan mera övergripande föreslå en allokering av en pensionsportfölj.

- Frågorna har blivit så komplexa nu så vi inser att våra förtroendevalda försäkringsinformatörer inte kommer att räcka till. Vi vill därför ha ett webbverktyg där uppgifterna samlas in och där det ska finnas möjlighet att få stöd, till exempel via en kompletterande telefontjänst, säger Niklas Hjert.

Att handla upp rådgivare som ska ge personlig rådgivning är dock inte aktuellt, enligt Niklas Hjert.

- Det finns 700 000 medlemmar i PTK-förbunden och det är inte möjligt att ge personlig rådgivning till alla av kostnadsskäl. PTK är ju en oberoende organisation och jag tror att det kan vara svårt att upprätthålla oberoendet om vi skulle avtala med externa rådgivare, säger Niklas Hjert.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907