Försäkringsförbundet skriver i ett yttrande till Finansinspektionen, med anledning av FI-rapporten Försäkrings- och fondsparande en jämförande analys av information till kund, att man vill ha mer transparens för att kunderna ska göras medvetna om vad som gäller i fråga om avkastning, risk och avgifter i olika produkter.
Förbundet anser att det redan idag finns en omfattande reglering beträffande den information som ska lämnas till kunden innan ett försäkringsavtal träffas, när ett avtal träffats samt under försäkringstiden och tycker inte att den behöver förändras.
Förbundet påpekar att man till exempel rekommenderat sina kunder att lämna uppgifter till Konsumenternas försäkringsbyrå om de avgifter som företagen tar ut inom pensionsförsäkring och tjänstepensionsförsäkring. Detta har lett till att försäkringsbyrån numera tillhandahåller en bred information om avgifterna hos de olika instituten. Den informationen kommer att vidareutvecklas under den närmaste tiden, skriver förbundet.
Förbundet överväger ytterligare aktiviteter för att öka förutsättningarna för att ge en mera likartad information för olika produkter bland annat när det gäller försäkringsbolagens årsbesked, där bolagen ger ett och samma försäkringstekniska uttryck olika innebörd. Här hoppas man på det arbete med Ordlistan för Ålderspension som bedrivs i samarbete med Försäkringskassan och som påbörjades 2001.
Några ytterligare lagar och regleringar vill förbundet inte ha utan förordar, som vanligt, självreglering. Yttrandet, som publicerades på förbundets hemsida den 4 december, är undertecknat av försäkringsförbundets vd Christina Lindenius och vice vd Anders Beskow.