Både Försäkringskassan och PPM får dåliga betyg när Svenskt Kvalitetsindex, SKI, mäter kundnöjdheten bland svenska myndigheter.
Kundnöjdheten hos Försäkringskassan sjönk till 52,1 på en hundragradig skala. Vid mätningen 2007 var motsvarande siffra 54,3. PPM, som var med i mätningen för första gången i år, hade en kundnöjdhet på 56,4.
När det gäller Försäkringskassan är kunderna speciellt missnöjda med effektivitet och snabbhet. Men SKI poängterar i sin analys att det är stor skillnad i kundnöjdheten mellan de som varit i kontakt med kassan och blivit nekade ersättning och de som fått det godkänt.
För PPM är förväntningarna höga bland kunderna. Men den upplevda kvaliteten är betydligt lägre. Också vad gäller PPM är kundnöjdheten lägst när det kommer till snabbhet och effektivitet. Kvaliteten på informationen till kunderna får också det lågt betyg.
SKI menar att det finns utrymme för en hel del förbättringar för PPM. Faktum är att merparten av kunderna idag inte skulle rekommendera personer i sin omgivning att ta kontakt med PPM i premiepensionsfrågor, vilket får betraktas som mycket oroande, skriver de i rapporten.