NYHETSARKIVET
8 dec 2008 12:12
KPA kritiserar SPP för vilseledande marknadsföring
KPA Pension kritiserar på sin webbplats SPP:s marknadsföring. SPP har nyligen skickat ut en valblankett med bland annat texten ”Vi saknar ditt val till avtalspension. Det börjar bli bråttom” tryckt på kuvertet. Men det framgår, enligt KPA Pension, inte att man inte är tvungen att välja eller göra ett omval.

Dessutom ska SPP har gjort en felaktig jämförelse mellan avkastningen av KPA Pensions traditionella pensionsförsäkring och SPP:s generationsfonder.

– Utskicket syftar till att aktivera kunderna. I brevet visar vi bara skillnaden i utfall mellan aktiva och passiva. Oavsett vad man väljer brukar det bli bättre för dem som väljer än de som inte gör det, säger Rickard Wessman, presschef på SPP.

I brevet skriver SPP att deras sparande gett 400 procent högre avkastning än avtalspensioner placerade i ickevalsalternativet KPA. KPA Pension publicerar på sin webbplats en tabell hämtad från Morningstar enligt vilken SPP:s Generationsfond 60-tal haft en avkastning på 0,4 procent de senaste 5 åren, medan KPA:s traditionella pensionsförsäkring haft en avkastning på 12,7 procent.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907