NYHETSARKIVET
24 jan 2019 12:05
AMF bedriver uppsökande verksamhet för att kunna skicka ut pension
AMF gjorde under november en riktad kampanj till 4 000 kunder, som man misslyckats med att skicka pengar till. Detta eftersom utbetalningarna studsat i de banker man skickat pengarna till. I kampanjen skickade man även 15 000 brev till kunder som man saknade kontouppgifter för.

En kund fick sina pengar utbetalade tre år efter det att han gått i pension, omedveten om att pengarna studsat i en sparbank som han inte längre var kund i.

- Vi gjorde en proaktiv insats i november och många kunder fick utbetalning i december, säger Dan Adolphson, Trygghetsekonom på AMF, till radioprogrammet Plånboken i P1, där Pensionsnyheterna medverkade i går.

De största problemen rör personer som är bosatta utomlands och som inte lämnar uppgifter till Skatteverket eller AMF och andra pensionsutbetalare när de flyttar.

- Vi gör regelbundet proaktiva insatser där vi försöker söka upp kunderna. Främst per brev men i vissa fall via telefon. I somliga fall blir det mer av ett detektivarbete där vi till exempel får söka i olika offentliga myndighetsregister. Under 2019 kommer AMF att börja använda Försäkringskassans nya tjänst LEFI, som kommer att hjälpa oss att hämta in de levnadsintyg som Pensionsmyndigheten samlar in för den allmänna pensionen, säger han.

AMF hanterar omkring 800 000 försäkringar under utbetalning och det är många kunder som inte känner till att man måste meddela alla utbetalare av pension om man byter bank eller kontonummer.

- Det finns ingen samordning mellan Pensionsmyndigheten, banker och pensionsbolag. För oss är detta en angelägen fråga och vi funderar på om vi kan automatisera våra rutiner så att vi fångar upp alla på ett effektivt sätt. Förmodligen har de andra pensionsbolagen och Pensionsmyndigheten en liknande utmaning, säger Dan Adolphson.

Om det skulle visa sig att AMF hanterat ärenden fel kan dröjsmålsränta utgå, enligt Dan Adolphson.

- I och med vårt arbete att automatisera våra rutiner hoppas vi kunna minimera den här sortens problem framöver. AMF drivs av ömsesidiga principer och vi har inget intresse att hålla inne kundernas pengar, säger Dan Adolphson.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907