Licensieringsorganet Insuresec lanserar idag en checklista för digital robotrådgivning, RoboCert. Den kan användas av försäkringsdistributörer som överväger att börja med försäkringsrådgivning i form av en digital robot.
RoboCert innehåller de grundläggande krav som ställs på digital robotrådgivning och kan användas av branschens verksamma försäkringsdistributörer som ett hjälpmedel för att inrätta eller kontrollera digital robotrådgivning. Det skriver Insuresec i ett pressmeddelande.
Digital robotrådgivning är en företeelse som blir allt vanligare bland försäkringsdistributörer, skriver Insuresec och har identifierat digital robotrådgivning som ett framtidsområde vilket kommer ha stor inverkan på branschen som helhet. Insuresec har därför tagit fram en checklista för digital robotrådgivning, RoboCert.
Insuresec uppger att checklistan är utformad på ett sätt som gör det lätt för användarna att kontrollera att de uppfyllt de grundläggande krav som ställs i lag, förordning, föreskrift och Insuresecs regelverk.
"Med RoboCert ger vi de försäkringsdistributörer som vill börja med digital robotrådgivning en checklista som ger dem en överblick över de grundläggande krav som ställs på en sådan verksamhet. Det ska helt enkelt vara lätt att göra rätt! RoboCert utgör ett viktigt led i InsureSecs arbete att förenkla processen för de branschverksamma försäkringsdistributörerna när de ytterligare vill utveckla sin verksamhet", säger Jenny Nilsson, vd på Insuresec.
RoboCert finns tillgänglig på Insuresecs hemsida från och med idag, den 12 februari 2019.