De nya kraven på pensionsdistributörer har lett till en omfattande utbildningsinsats bland försäkringsanställda och förmedlare. Sedan i somras har Länsförsäkringar satt stora delar av sina säljare på skolbänken för att uppfylla de krav som man måste klara för att uppfylla de nya och utökade kompetenskraven i och med IDD.
- Vi har arbetat med kompetensuppdateringar och tester i flera år så detta är inget nytt. Nu har vi anpassat testerna efter skärpta krav från lagstiftaren. Utbildningen sätts samman tillsammans med utbildningsföretaget Finanskompetens och det är de som genomför testerna, säger Lotta Lewing, försäljningschef på Länsförsäkringar Fondliv till Pensionsnyheterna och fortsätter:
- Vi ställer inte krav på Insuresec-licens för eget anställda rådgivare utan dessa får välja Insuresec i kombination med Länsförsäkringars egen utbildning om de vill. Alternativt kan de välja att enbart arbeta med vår egen utbildning som är framtagen tillsammans med utbildningsföretaget Finanskompetens, säger Lotta Lewing.
I och med att den nya lagstiftningen IDD har kommit på plats har InsureSec ändrat kunskapskraven vilket innebär att det kommit till nya frågor och nya områden för dem som ska klara av att få InsureSeclicens eller det snarlika certifikatet, som gäller för dem som är säljare, men som inte står under branschtillsyn, läs försäkringsdistributörer.
Även SPP har genomfört en större utbildningssatsning som omfattar all personal som har kontakt med kunder som säljer försäkringar. Där är man nöjd med utbildningssatsningen även om försäljningsdirektören Jan Ridderwall medger att det var en del initiala problem med många underkända.
- Vi hade en del inkörningsproblem med utbildningen i höstas men efter det att utbildningsmaterialet kalibrerats om, har det fungerat bra. Och även jag har genomgått utbildningen, som var mycket omfattande och jag fick lägga många timmar på att läsa in mig på materialet. Detta trots att jag varit verksam i branschen under många år. Men ett gammalt IFU-diplom från 1980-talet smäller inte så högt om man jämför med de krav som nu ställs, säger han och tillägger:
- Samtidigt känns det bra och viktigt ur ett kundperspektiv. Att våra kunder kan känna trygghet i att vi har den kompetens man kan förvänta sig i så här viktiga frågor, säger han till Pensionsnyheterna.
Och även han fick göra om testet eftersom han inte klarade "uppkörningen" vid det första tillfället.
- Det var uppriktigt positivt då jag på samma sätt som våra medarbetare blev utmanad både när det gäller studieteknik och i lärandet, säger Jan Ridderwall.