I juni ska digitala rådgivaren Fundlers tjänster för samarbetet med Danica Pension mjuklanseras. Som vi skrev igår har Danica och den digitala rådgivaren ingått ett samarbete om förvaltning av insparad tjänstepension och kapitalförsäkringar.
I samband med mjuklanseringen väntas Fundler också få sitt tillstånd från Finansinspektionen för försäkringsförmedling, uppger säljchef Anton Fagerlönn för Pensionsnyheterna.
Det var även Fundler som tog kontakt med Danica om ett potentiellt samarbete.
- Vi är en start-up så det går inte att luta sig tillbaka. Vi diskuterade vad de ansåg efterfrågades på marknaden och de bedömde att vi kan leverera något som behövs, säger Fagerlönn.
Fundlers egna robotrådgivningstjänst är tänkt att kosta totalt 0,7 procent per år. Med samarbetet med Danica tillkommer pensionsbolagets egna avgift på 0,25 procent, så totalkostnaden blir knappt en procent för bastjänsten.
- Poängen med rådgivning är också att inte bara leverera det billigaste. Vi vill ta ner priset men inte på bekostnad av kvalitén. När det handlar om pension så är placeringshorisonten längre och om vi skulle hitta en fond med hög riskjusterad avkastning, så kommer vi inte exkludera den bara för att den kostar lite mer, säger Fagerlönn.
I kommunikationen igår stod det att tjänsterna inte är helt färdiga än och väntas bli klara inom ett halvår.
- Efter alla diskussioner vi haft med Danica och våra tekniker så ska det inte finnas några problem med att hinna med, säger han.
Fundler lanserades i slutet av 2017 och har enligt Fagerlönn 32 000 användare av appen, varav 4 500 stoppat in pengar än så länge. Ungefär 35 procent av kunderna månadssparar, uppger Fagerlönn.
När Pensionsnyheterna skrev om Fundler i slutet av 2017 berättade vd Ulf Ahrner att målsättningen var att få in 100 000 användare det kommande året, vilket man inte kommit upp i. Trots det är man på bolaget nöjda.
- Det stämmer att vi hade den ambitionen under 2018. Fördelen med en digital produkt är att den är väldigt skalbar. Nackdelen med en digital produkt i början är att den inte bär sina egna kostnader. Då vi inte fick in de pengar som vi hade velat under hösten 2018 på grund av oroligheten på aktie- och bostadsmarknaden och vi var tvungna att ta ner målen till en lägre nivå. Har man mindre soppa i tanken så blir det svårt att gasa helt enkelt. Vi är däremot väldigt nöjda med utfallet i förhållande till den budget vi har haft, säger Fagerlönn och tillägger att bolagets fokus under 2019 blir att bredda utbudet samt öka konverteringstakten.