Konsumentverket ska under våren granska hur det i oktober ikraftträdda regelverket IDD efterlevs bland förmedlare och försäkringsföretag. Bolag både inom sak- och livområdet ska granskas och det rör sig om 20 distributörer som ska svara på frågor om hur de uppfyller informationsreglerna inom marknadsföringslagen.
Granskningen är en del av Konsumentverkets kontinuerliga arbete för att se till att begriplig information vid köp av försäkringar lämnas till kunderna. Det är det femte i sitt slag som myndigheten gör sedan 2011, men den första som utgår ifrån informationsbestämmelserna i lagen om försäkringsdistribution (LFD), enligt mallbrevet som Pensionsnyheterna tagit del av.
Granskningen är en så kallad tematisk granskning, uppger Konsumentverkets jurist Katrin Kappenlund till Pensionsnyheterna.
- Kortfattat kan nämnas att lag om försäkringsdistribution, LFD, som trädde i kraft 1 oktober 2018, innehåller flera informationsregler som syftar till att ge konsumenter förutsättningar att fatta välgrundade affärsbeslut. De informationsregler som är kopplade till marknadsföringslagen har Konsumentverket tillsyn över. Granskningen genomförs för att få en bild av hur informationsgivningen ser ut utifrån de nya reglerna, men den syftar också till att Konsumentverket, om brister identifieras, kan uppmärksamma berörda företag på dessa så att de kan förbättra sin informationsgivning. Målet är att konsumenter får tillgång till klar och begriplig information inom ett område som många konsumenter upplever som svårt, säger hon.
Just nu finns inga resultat då KO analyserar de underlag som hittills skickats in. De övergripande resultaten ska sammanställas i en promemoria som beräknas vara klar före sommaren, enligt Kappenlund.
Av mallbrevet framgår att de 20 bolag som ska lämna information består av både förmedlare och försäkringsföretag, stora såväl som små företag samt verksamma i olika delar av landet.
Det distributörerna måste skicka in är den information som lämnas till konsumenter om försäkringsdistributionen utifrån kraven i lagen om försäkringsdistribution, standardiserade produktfaktablad för skadeförsäkringar, förklaring om vid vilken tidpunkt konsumenten får informationen och i vilken form den lämnas, samt en beskrivning av hur distributionen typiskt sett går till från första kontakt till ingånget avtal.