I början av 2018 fick norska konsumentverket (Forbrukerrådet) ett bakslag i sin grupptalan mot storbanken DNB om marknadsföring av falska aktiva fonder, så kallade indexkramare.
Norska Konsumentverket gav sig dock inte och meddelade omgående att norska tingsrättens friande dom ska överklagas. Och den här gången är det Forbrukerrådet som segrar då Lagmannsretten förra veckan dömde DNB till att betala 345 miljoner norska kronor till 180 000 fondkunder.
"Bankens höga avgifter har tagit upp för mycket av kundernas sparkapital. Vi tar det för givet att domen bidrar till en större disciplin i finansbranschen och att branschen i större grad sätter kundens behov före sina egna," säger konsumentverkets direktör Inger Lise Blyverket i en kommentar.
Domen har inte vunnit laga kraft än då DNB har en månad på sig att överklaga. Görs inte det ska pengarna direkt betalas ut till de berörda kunderna.
På Forbrukerrådet är tonen dock positiv och det finns en tro på att hela den långa processen mot DNB redan fått en positiv effekt på marknaden. DNB har redan sänkt priset på sina fonder och man hoppas på att hela branschen tar lärdom och går i en mer kundvänlig riktning, säger Blyverket.
Det ursprungliga kravet på återbetalning var något högre och uppgick till 690 miljoner kronor.