NYHETSARKIVET
24 maj 2019 12:45
Flyttstatistiken – många vinnare men SEB, LF, AMF och Folksam stora nettoförlorare
Ickevalsbolagen på kryssmarknaden är som vanligt storförlorare på försäkringsflytten på livförsäkringsmarknaden. AMF tappar mest, nästan 5,5 miljarder kr netto, alltså om man lägger ihop inflyttat och utflyttat kapital. Folksam och då kanske främst delägda KPA tappade drygt 800 miljoner kr netto, vilket är mindre än vad det varit tidigare då man tappat över miljarden.

Alecta kommer lindrigare undan, trots sin position som förvalsalternativ, även om dräneringen från flyttar ökar något. Under det första kvartalet 2017 tappade man omkring 300 miljoner kr netto. Samma kvartal 2018 tappade man 400 miljoner kr och första kvartalet 2019 blev man av med drygt en halv miljard kr.

Noterbart är dock att Alectas inflyttar ökar i ungefär samma takt, men på en lägre nivå. Under första kvartalet fick man in 440 miljoner kr i inflyttar men tappade en knapp miljard i utflyttar.

Bland de övriga bolagen finns det några tydliga förlorare. SEB tappade drygt 3 miljarder netto. Om man jämför det kvartalets siffror för de tre senaste åren är det ingen munter statistik för SEB. Flyttnettot har ökat med omkring en miljard kr per år, från en till två och till tre miljarder kr, enligt statistiken från Svensk Försäkring.

Även Länsförsäkringar tappar, mätt på koncernnivå. Bolaget förlorade 1,2 miljarder kr genom att fler flyttade ut än in. Nettot har försämrats under de tre senaste åren.

När det gäller vinnare står Handelsbanken ut. Banken fick in drygt 2,5 miljarder kr netto på flyttmarknaden vilket nästan är en fördubbling mot vad som gällde första kvartalet 2018 då nettot var 1,3 miljarder kr. En förklaring till detta är antagligen att man nu är ett valbart bolag för fondförsäkring i ITP.

Ett bolag som gått från minus till plus är SPP. Första kvartalet 2017 blev man av med drygt 360 miljoner kr netto. Trenden bröts 2018 då det blev drygt 400 miljoner kr plus. För första kvartalet 2019 redovisar man ett plus på 1,6 miljarder kr.

Enligt SPP finns det inga särskilda institutionella faktorer bakom framgången utan det handlar om att kunderna väljer SPP som har förhållandevis låga avgifter och har fokuserat på hållbarhet.

- Fler efterfrågar ett hållbart sparande och en enkel hantering av de anställdas pensioner. Vi ser också att många som väljer oss för sin nuvarande pension också väljer att även flytta in annat sparande - ett kvitto på att SPP har ett starkt erbjudande rätt i tiden, säger Anette Harby, kommunikationschef på SPP till Pensionsnyheterna. 
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907